01 september 2015

Indfoedt Dansker, eller bare Furbo?

I dag traeder en ny lov i kraft i Danmark, en lov som giver indfoedte danskere retten til ikke bare at vaere indfoedt dansker, men at blive ved med at kalde sig det. Fra i dag tillader Danmark, som saa mange andre lande, dobbelt statsborgerskab. 

Jeg har i snart 20 aar deltaget i forskellige online fora for udlandsdanskere og i alle de aar har lige praecis det emne, vaeret det emne der kunne faa alle til at deltage i samtalen. Mange har boet i udlandet i rigtig mange aar, men har ikke kunnet faa sig selv til at soege om statsborgerskab i deres nye land, paa grund af at de saa ville miste deres danske indfoedsret. Jeg tror aldrig jeg har hoert nogen af dem ytre oenske om andre rettigheder, som udlandsdansker, end retten til at kalde sig dansk - og rent faktisk ogsaa vaere det, paa papiret. 

Min elskede sukkede og stoennede over min sentimentalitet i aarevis, men han kunne sagtens vaere kaalhoegen, for da han blev Britisk statsborger fik han lov til at beholde sit oprindelige statsborgerskab ogsaa; for mig betoed ansoegningen at jeg ville miste det danske. Knap tyve aar efter jeg foerst satte fod her til lands tog jeg mig endelig sammen og soegte om engelsk statsborgerskab - om et par maaneder skal jeg soege om at forny mit pas, efter ti aar som engelsk statsborger. 

Min elskede soester blev aldrig Irsk statsborger, skoent hun boede i landet i 20 aar. Hun kunne ikke faa sig selv til at opgive det danske statsborgerskab. Skoent loven kom for sent for Irene, naaede hun heldigvis at opleve lovforslaget og vidste det ville blive til virkelighed; det gjorde hende virkelig glad.

I aftes blev formularen til brug for generhvervelse af dansk indfoedsret lagt ud paa Statsforvaltningens hjemmeside. Jeg skrev den ud og udfyldte den inden sengetid - fordi jeg kunne. Det kommer til at tage nogen tid at faa erklaeringen sendt ind, grundet de mange papirer der skal sendes med; jeg naevner i flaeng: min daabsattest, mine foraeldres ditto, deres vielsesattest, mit pas og diverse andre papirer. 


Jeg elsker at det er lige praecis i dag loven traeder i kraft, for i dag overtager jeg skoedet paa dette lille sommerhus paa Fur, hvor jeg er indfoedt, helt og aldeles - uanset hvad der staar paa passet.

14 kommentarer:

Deborah sagde ...

Tillykke med både det ene og det andet. Hvor er det et skønt lille hus, som så vidt det kan ses ligger fantastisk.

FUUR. sagde ...

Herfra skal lyde TILLYKKE med jeres lille fine hus.
Vi glæder os over, at vi har fået jer til "næsten nabo"
Med gåafstand, det er så dejligt.
Vi sees "lige om straks" bade her og der.
Glæder os, til det hele.
Jeg tror, far har blandet canasta kortene.
De to herrer, blev vist ikke færdige med sidste spil.

Eva sagde ...

Tillykke med både det ene og det andet.
Sikke et fint, lille hus.

Lene sagde ...

Tillykke med jeres sommerhus, det bliver dejligt for jer at have jeres eget sted, I er jo gode til at tage en smuttur til Danamrk og andre lande. Din fortælling om betydningen af at være fuldt integreret i det land, du er rejst til og samtidig betydningen af at måtte tilhøre det land, du er rejst fra, gør indtryk. Tillykke med at det langt om længe er lykkedes.

Liselotte sagde ...

Alt er godt <3

Annette sagde ...

Hej Tina.
Til lykke til dig med den nye lov. Jeg ved der er rigtig mange som har ventet på den.
Jeg har gennem flere år læst din blog, men har aldrig tidligere skrevet en kommentar.
I dag havde jeg bare lyst, kunne ligefrem mærke din glæde. Jeg nyder at læse om dit liv i London.
Kærlig hilsen Annette

Inge sagde ...

Tillykke med dit nye sommerhus. :-) Håber det falder på plads med statsborgerskabet.

Annes indfald sagde ...

Jamen tænk, at det skulle være så svært at få lov være dansk i udlandet! Jeg kan kun glæde mig over, at det nu er muligt "også" at være dansk!! Må du snarest få papir på det.
Og tillykke med dit dejlige sted. Hvor du er hjemme uanset papirer!

Sussi.Sussinghurst sagde ...

Tillykke tillykke, vi glæder os over at få dig tilbage som dansker - og deler dig gerne med UK
:-) Jeg har aldrig rigtig tænkt på at det kunne være et problem, men har jo så heller aldrig flyttet mig permanent længer væk end en radius på 10 - 15 km fra mit fødested :-) :-)

Bettys blog sagde ...

Tillykke med det hele. Hvor er det dejligt for dig. Og for din familie her i DK, at I også kommer til at bo på egen matrikel her.

Karin sagde ...

Tillykke med muligheden og det du er påbegyndt.

Jeg kender flere der har forældre der bor i hvert sit land, og har hvert deres statsborgerskab, de "børn" kan også få dobbelt statsborgerskab, altså dansk som de allerede har, og det statsborgerskab den anden forældre har. Ved mange vil gøre brug af det, og som de fortæller, nu kan slippe for at søge visa etc., bare for at være hos den anden forældre.

Held og lykke med din ferieresistens i det nordvestlige hjørne af DK :-)

Ellen sagde ...

Tillykke med både husovertagelse og det kommende dobbelte statsborgerskab,
Jeg tror jeg kender en, der vil blive lige så glad som dig over den mulighed - også selv om hendes svigermor diger, at hun er mere engelsk end mange englændere.

Donald sagde ...

Ja tillykke med huset! Det kan blive til mange gode dage.

Sanne i Canada sagde ...

Tillykke med baade huset og at du kan soege om dansk indfoedselsret. Det er en stor dag! Det er rigtigt hvad du siger - jeg har boet i Canada i mange aar, men har aldrig villet opgive mit danske statsborgerskab, og har derfor aldrig soegt om Canadisk statsborgerskab.

Men, for os er "suk"-keriet er ikke forbi. Danske boern der er foedt i udlandet er nemlig ikke med i den nye lov. Som Andreas og Matthias. De har kun deres danske indfoedselsret indtil de er 21 aar, og saa kan de soege om at faa det forlaenget. Og, hvis en forlaengelse ikke bliver givet, falder deres statsborgerskab vaek.

Tak for de mange kik ind paa din blog, Tina. Det er dejligt med alle de billeder og historier fra din dagligdag.